Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

Archiv H+Z

Archiv H+Z, v němž je uchováván osobní fond inženýrů Hanzelky a Zikmunda, byl založen díky jejich dlouholetým osobním kontaktům s etnografem Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně PhDr. Karlem Pavlištíkem. Rozsáhlý a dosud neuzavřený osobní fond Ing. Hanzelky a Zikmunda vznikl v průběhu jejich dvou cest. První cesta Evropou, Afrikou a Latinskou Amerikou v letech 1947-1950 byla především obchodní na propagaci a prodej českých výrobků včetně pneumatik od firmy Baťa. Druhá cesta Asií, Oceánií a rozlehlým územím bývalého SSSR v letech 1959-1964, organizovaná Akademií věd, už byla spíše studijní. Archiv obsahuje více než 200 běžných metrů písemností (korespondence,  deníků, map, výstřižků, přípravných materiálů pro knihy, rukopisů reportáží a cestovní a účetní dokumentace), 120 000 negativů a diapozitivů, asi 50 000 pozitivů a kontaktních  fotografií, 150 filmů H+Z, více než 1 000 ks upomínkových předmětů, suvenýrů a trofejí, sbírku mincí, sbírku pohlednic a herbář.

Cestám inženýrů Hanzelky a Zikmunda je věnována cestovatelská část stálé muzejní expozice Princip Baťa, umístěná v budově 14. Baťova institutu. Obsahuje úryvky z cestovního deníku, ukázky filmů, trojrozměrné předměty z výstroje, suvenýry z expedic a především několik stovek fotografií pořízených na cestách. Doplňuje ji promítací místnost, kde si návštěvníci mohou vybrat ke shlédnutí filmy natočené Hanzelkou a Zikmundem a také interaktivní program pro děti i dospělé.

Novou etapu rozvoje Archivu H+Z charakterizuje soustřeďování osobních fondů osobností, jejichž aktivity a dílo souvisí s cestovatelskými aktivitami inženýrů Hanzelky a Zikmunda  nebo jsou jimi i v současnosti inspirovány a na ně navazují. Archiv H+Z se tedy stal základní součástí budovaného Centra moderního cestovatelství v MJVM Zlín.

Díky rozšíření cestovatelských fondů a novým prostorám pro jejich uložení v SPŠ Otrokovice, je možné nabídnout zájemcům o studium těchto archivních materiálů zázemí v badatelně přímo v prostorách depozitáře i možnost prezenčního studia knih z knihovny cestopisů.

Fondy uložené v Archivu H+Z jsou využívány pro studium, výstavy, publikace a nová vydání knih i filmů.

Po převzetí osobních fondů inženýrů Hanzelky a Zikmunda do muzea, inicioval PhDr. Karel Pavlištík v roce 1998 založení Klubu H+Z Zlín, spolku, který by pečoval a šířil odkaz cestovatelů. Čestným členem Klubu je Ing. Miroslav Zikmund, předsedou Klubu byl až do roku 2016 dr. Karel Pavlištík, nyní Vojtěch Holík.

Péči o odkaz českých cestovatelů, jejichž fondy jsou uloženy v Archivu H+Z Muzea jihovýchodní Moravy, uskutečňuje Klub především prostřednictvím financování zpracování, ukládání a digitalizace cestovatelských fondů. Klub také inicioval založení a rozšiřování Fonotéky etnické hudby a Knihovny cestopisů, Finanční prostředky Klub zajišťuje formou dotací  z Ministerstva kultury  ČR a Kulturního fondu města Zlína, prodejem vlastních publikací a sponzorskými dary.

Klub H+Z pořádá ve spolupráci s MJVM přednášky, fotosoutěž , výstavy, publikuje z cestovatelských fondů a jeho členové se osobně podílí na zpracování a digitalizaci fondů.

Dakar: vzpomínka na Miroslava Zikmunda

Karel Loprais

legendární řidič

Čerstvý sedmdesátník Karel Loprais patřil v devadesátých letech k největším ikonám Rallye Dakar. Se svým nákladním vozem Tatra pravidelně sbíral vítězství i pódiová umístění. Ostravský rodák se kromě svých schopností za volantem proslavil i smyslem pro fair play a také uměním improvizovat. Když se v jednom dakarském ročníku začala jeho Tatra přehřívat, do chladiče putovaly všechny zásoby, včetně piva. A když to nestačilo, přibyla tam ještě jedna, typicky moravská tekutina.

Přestože slavný dakarský závod ovládl celkem šestkrát, což z něj dělá jednoho z nejúspěšnějších pilotů historie, nemá dnes potřebu svým mladším následovníkům radit.

Auta H+Z: Technické muzeum Tatra Kopřivnice

Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund při svých výpravách proslavili značku Tatra. Sériově vyráběný vůz z Kopřivnice se jim osvědčil i v extrémních podmínkách. Nejprve osobní auto Tatra 87, poté speciálně přestavěný náklaďák Tatra 805. Obě výpravy do světa, které dvojice Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka podnikla, byly spjaty s vozy, jež jim poskytla kopřivnická automobilka.